JAK WYGLĄDAJĄ ZAJĘCIA GORDONOWSKIE?
Zajęcia umuzykalniające dla dzieci odbywają się w grupach: od 0-3 lat, i 3-5 lat. Zajęcia dla każdej z grup trwają 30 minut.
ZAJĘCIA DLA DZIECI OD 0-3 LATZajęcia prowadzimy cały czas posługując się głosem. Nie używamy na tym etapie żadnych instrumentów, ponieważ to głos właśnie jest najbardziej czytelnym dla dziecka instrumentem. Śpiewamy melodie w różnych skalach oraz stosujemy rytmy w różnych metrach: prostych i złożonych. Ważne jest, iż nie używamy słów. Ponieważ wiek od 0-2 lat to najczęściej u dzieci okres akulturacji i imitacji, osłuchujemy je z różnorodnym materiałem muzycznym tak, aby w przyszłości mogły zacząć improwizować. Używamy kolorowych rekwizytów takich jak:chustki, piłki, klocki, bańki mydlane itp. Staramy się, aby dzieci wszelkimi bodźcami czerpały z naszych zajęć, świetnie się przy tym bawiąc. W grupach 0-3, dzieci bawią się wraz z rodzicami. ZAJĘCIA DLA DZIECI OD 2-4 LATDzieci w dalszym ciągu słuchają śpiewanek i rytmiczanek, wprowadzamy pierwsze słowa, ale nie w nadmiarze-muzyka ma być cały czas na pierwszym planie. Ten okres to czas akulturacji oraz wchodzenia w imitację, więc możemy liczyć na coraz bardziej wyrazisty i celowy muzyczny dialog dziecka z nauczycielem- i o to nam chodzi. Stosujemy motywy akulturacyjne i imitacyjne zarówno tonalne, jak i rytmiczne. W grupach 0-3, również dzieci uczestniczą w zajęciach z dorosłymi. | ZAJĘCIA DLA DZIECI OD 3-5 LATPodstawą naszej pracy jest cały czas koncentrowanie się na dialogu z dzieckiem i rozwijanie w nim umiejętności audiacyjnej (słyszenia i rozumienia muzyki, nawet tej nie brzmiącej w danej chwili). Cały czas bazujemy na materiale muzycznym, opartym na różnorodnych skalach tonalnych i modalnych, zaczynamy uczyć dzieci piosenek. Zdecydowanie większą wagę niż w poprzednich grupach przywiązujemy do słowa/tekstu. Zwracamy uwagę na płynny, miękki ruch, który pozwala wyrobić u dziecka poczucie pulsu. Stąd też na zajęciach nie klaszczemy, nie skaczemy, ani nie stosujemy różnego rodzaju ruchów „urywanych”. Wykorzystujemy chustę animacyjną, liny, pacynki, pojawiają się tez instrumenty perkusyjne, ale ze świadomością, że są one tylko dodatkiem. To warstwa muzyczna ma być najistotniejsza. W zajęciach uczestniczą dzieci z rodzicami. CO DAJĄ ZAJĘCIA GORDONOWSKIE?
|
ZAJĘCIA MUZYCZNE DLA DZIECI | ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE | PRZEDSZKOLA I ŻŁOBKI - Rzeszów |