TEORIA EDWINA ELIASA GORDONA
Edwin Elias Gordon (ur.14.09.1927, zm.4.12.2015 r.w Mason City), był wybitnym muzykiem jazzowym, pedagogiem oraz psychologiem muzyki. Przez kilkadziesiąt lat swojej pracy twórczej i dydaktycznej badał w jaki sposób dzieci uczą się muzyki. Badania przeprowadzał w grupach dzieci w różnym wieku, których wyniki publikował w różnego rodzaju książkach, publikacjach, czy testach uzdolnień muzycznych.
Był autorem pionierskiej i innowacyjnej metody nauki muzyki, w której zauważył, iż dziecko uczy się muzyki podobnie do tego, w jaki sposób uczy się swojego języka. Żeby mogło dobrze mówić, musi najpierw dużo słuchać. Najważniejszym i kluczowym pojęciem w teorii E.Gordona jest audiacja. Audiacja jest tym dla muzyki, czym myślenie dla mowy. Audiacja zachodzi wtedy, gdy muzyka jest słyszana i rozumiana przez umysł, mimo że w danej chwili nie brzmi, albo nawet nigdy nie brzmiała. Audiacji nie na da się nauczyć „tu i teraz” - służy temu sekwencyjna metoda nauki muzyki prof. Gordona.
Dźwięk jako taki nie jest muzyką. Staje się muzyką dopiero dzięki audiacji, kiedy analogicznie jak w języku, przełożony zostanie w umyśle na określone znaczenie. Znaczenie to będzie równocześnie różne w różnych sytuacjach, także odmienne u różnych ludzi. Jakość znaczenia, jakie dana osoba może nadać muzyce w określonym czasie, jest zdeterminowana przez poziom jej uzdolnień muzycznych, zakres wykształcenia i rozległość doświadczeń. (Gordon E.E. 1999. Sekwencja w uczeniu się w muzyce. Umiejętności, zawartość, motywy, str. 24)
Bardzo łatwo możemy odróżnić np. grę na pianinie u dziecka, które audiuje i tego, które tej umiejętności nie nabyło. W momencie pomyłki, audiujące dziecko potrafi odnaleźć się w harmonii i bezpiecznie dotrzeć do końca utworu. Dziecko nie audiujące „zgubi się” ,zatrzyma i w większości przypadków zacznie utwór od początku, co jest dowodem jedynie na mechaniczne wyuczenie się tegoż utworu.
Prof. E. Gordon dokładnie wyróżnił typy i stadia audiacji wstępnej (która powinna zakończyć się do 6 r.ż) oraz audiacji właściwej. Przez wszystkie etapy rozwoju muzycznego dziecko powinno przechodzić po kolei, w jego własnym tempie. U każdego dziecka będzie to rzecz indywidualna, zależna od środowiska muzycznego w jakim przebywa oraz od jego zdolności muzycznych.
ZAJĘCIA MUZYCZNE DLA DZIECI | ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE | PRZEDSZKOLA I ŻŁOBKI - Rzeszów |