Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.

TEORIA EDWINA ELIASA GORDONA

Edwin Elias Gordon (ur.14.09.1927, zm.4.12.2015 r.w Mason City), był wybitnym muzykiem jazzowym, pedagogiem oraz psychologiem muzyki. Przez kilkadziesiąt lat swojej pracy twórczej i dydaktycznej badał w jaki sposób dzieci uczą się muzyki. Badania przeprowadzał w grupach dzieci w różnym wieku, których wyniki publikował w różnego rodzaju książkach, publikacjach, czy testach uzdolnień muzycznych.

Był autorem pionierskiej i innowacyjnej metody nauki muzyki, w której zauważył, iż dziecko uczy się muzyki podobnie do tego, w jaki sposób uczy się swojego języka. Żeby mogło dobrze mówić, musi najpierw dużo słuchać. Najważniejszym i kluczowym pojęciem w teorii E.Gordona jest audiacja. Audiacja jest tym dla muzyki, czym myślenie dla mowy. Audiacja zachodzi wtedy, gdy muzyka jest słyszana i rozumiana przez umysł, mimo że w danej chwili nie brzmi, albo nawet nigdy nie brzmiała. Audiacji nie na da się nauczyć „tu i teraz” - służy temu sekwencyjna metoda nauki muzyki prof. Gordona.

Dźwięk jako taki nie jest muzyką. Staje się muzyką dopiero dzięki audiacji, kiedy analogicznie jak w języku, przełożony zostanie w umyśle na określone znaczenie. Znaczenie to będzie równocześnie różne w różnych sytuacjach, także odmienne u różnych ludzi. Jakość znaczenia, jakie dana osoba może nadać muzyce w określonym czasie, jest zdeterminowana przez poziom jej uzdolnień muzycznych, zakres wykształcenia i rozległość doświadczeń. (Gordon E.E. 1999. Sekwencja w uczeniu się w muzyce. Umiejętności, zawartość, motywy, str. 24)

Bardzo łatwo możemy odróżnić np. grę na pianinie u dziecka, które audiuje i tego, które tej umiejętności nie nabyło. W momencie pomyłki, audiujące dziecko potrafi odnaleźć się w harmonii i bezpiecznie dotrzeć do końca utworu. Dziecko nie audiujące „zgubi się” ,zatrzyma i w większości przypadków zacznie utwór od początku, co jest dowodem jedynie na mechaniczne wyuczenie się tegoż utworu.

Prof. E. Gordon dokładnie wyróżnił typy i stadia audiacji wstępnej (która powinna zakończyć się do 6 r.ż) oraz audiacji właściwej. Przez wszystkie etapy rozwoju muzycznego dziecko powinno przechodzić po kolei, w jego własnym tempie. U każdego dziecka będzie to rzecz indywidualna, zależna od środowiska muzycznego w jakim przebywa oraz od jego zdolności muzycznych.

 ZAJĘCIA MUZYCZNE DLA DZIECI
 Zajęcia gordonowskie wszechstronnie rozwijające »

 ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE
 Zajęcia wg teorii E.E.Gordona w Rzeszowie »

 PRZEDSZKOLA I ŻŁOBKI - Rzeszów
 Zajęcia z rytmiki, logorytmiki i gordonowskie »